Experiència mística *



Em vaig presentar com a voluntari a una investigació amb psilocibina (un psicòtrop que et porta a altres estats de consciència).
Esperava tenir algun tipus de revelació sobre les meves memòries de la primera infantesa i per sorpresa meva vaig experimentar un estat de consciència transcendent tan potent que tota la meca carrera s'ha basat en l'intent d'entendre i aprofundir en aquella experiència.
Vaig entendre la dimensió espiritual de l'existència, una característica comuna a tots els éssers humans; i la unitat de tot. La segona vegada ho vam fer en una habitació àmplia, amb llum natural, plantes i música clàssica, i vaig tenir una de les experiències més profundes de la meva vida. Més tard vam demostrar que l'entorn és bàsic.
A partir del 1967 vaig començar a realitzar psicoteràpia i múltiples estudis amb psilocibina. [...] Hi havia una gran expectació en la comunitat mèdica, convençuts que aquestes substàncies transformarien la manera de fer psiquiatria, però malgrat els bons resultats totes les investigacions es van prohibir deu anys després.[...] La investigació va quedar adormida durant vint-i-dos anys, fins que amb el farmacòleg Roland Griffiths i Bob Jesse vam obtenir el permís i els mitjans per reprendre-la a la Johns Hopkins, d'això fa setze anys.
Hem mostrat la correlació entre consum de psilocibina i les experiències místiques [en persones sanes], amb investigacions (amb el mètode de doble cec) amb persones amb una vida emocional sana, amb una feina estable, i que no havien tingut mai experiència amb psicodèlics. De nou dos terço dels voluntaris van tenir experiències de caràcter místic amb dosis altes de psilocibina i l'experiència va produir en ells canvis de conducta positius.
La majoria van dir que la seva vida era més espiritual després de l'experiència, que eren menys egoistes; més tolerants, empàtics i compassius.
El que hem trobat és que la consciència mística és una característica intrínseca de l'ésser humà que o depèn de les seves creences religioses. Li posen diferents etiquetes, uns l'anomenen Déu, d'altres la base de l'existència, i un científic la va descriure com les propietats del protoplasma.
L'experiència és molt significativa perquè la visió que un té de si mateix, dels altres i de l'existència canvia, es transforma.
Provoca canvis de comportament molt ràpid i de forma duradora. Però cal entendre que això es produeix en un context determinat, que és un procés que inclou una preparació psicològica de vuit hores per crear una aliança amb el psicoterapeuta, perquè la confiança és bàsica.
[Però aquelles revelacions místiques han d'estar molt lligades a la cultura de cadascú...] Són universals, succeeixen en diferents cultures, ètnies i edats. Hi ha sis característiques comuns: unitat, transcendència del temps i l'espai, coneixement intuïtiu, sentiment d'un estat afectiu profundament positiu i la inefabilitat.
[Què hi diu la neurociència?] Estan estudiant les regions del cervell que s'activen o desactiven durant l'experiència, però avui dia la consciència continua sent una frontera de la ciència.
Mitjançant neuroinatge s'ha realitzat un estudi de recent publicació que mostra que la psilocibina afecta regions del cervell relacionades amb la depressió.
[Continua estudiant els efecte en malalts terminals de càncer?] Sí, i tornem a comprovar que després d'aquella experiència mística els símptomes de depressió i ansietat i d'aïllament desapareixen. Els pacients perden la por a la mort.
Ima Sanchís, entrevista a William Richards, "Sabem com induir experiències místiques", La Vanguardia 19-07-2016.



Experiència d'èxtasi o mística
Des de ben jove vaig voler aprendre tècniques extatogèniques: generadores d'èxtasi, expandidores de la consciència ordinària.
Als quinze anys vaig viure una experiència transpersonal, absoluta, transcendent, extàtica...
Estav fent un recés espiritual a Montserrat i vaig anar a fer un tomb, vora de l'ermita de Santa Cecília. Em vaig estirar sota uns pins i... va passar espontàniament.
Vaig veure el meu cos des de dalt, vaig sentir que l'univers sencer era una unitat, jo inclòs, sense temps, vaig ser conscient de tota la meva vida des del naixement, i vaig sentir que jo era responsable únic del que fes amb la meva vida.
Dedicaria la meva vida a perseguir  aquesta experiència, reproduir-la i ajudar altres a viure-la.
Després de fastiguejar-me estudiant la carrera de psicologia [...] vaig cursar antropologia, vaig investigar les tècniques extàtiques de diverses cultures, com els sufis del Kurdistan turc. L'ús de danses giròvagues, dejunis, músiques, poesia... per als seus trànsits místics. Vaig llegir sobre els jívaros, i me'n vaig anar a la selva a estudiar-los.
[Vaig descobrir] l'ayahuasca. Una mixtura enteogènica que allà es consumeix des de fa... 7.000 anys!I continuen utilitzant-la unes vuitanta ètnies amazòniques.
És un sofisticat compost de dues o més plantes fermentades: la planta base és una liana, el 'Banisteriopsis caapi', i cada família elabora la seva barreja amb cura i orgull. Genera una íntima experiència de divinitat, transcendent, extàtica.
Yahuasca vol dir en quítxua "liana que connecta amb el Principi de Vida", i ho sents quan la prens!: identifiques la teva essència.
Veus en claredat què ets, què estàs fent amb la teva vida, per a què vius. Per això els 'shuar' no tenen crisis d'identitat ni pateixen neurosi!
Afirmo que l'ayahuasca és l'únic fàrmac específic contra la neurosi. T'ajuda a valorar-te intrínsicament, pel que tu ets: un ésser únic! No pel que tens o el que diuen de tu.
Convé ingerir-la en el context idoni: amb un guia iniciat i veterà, en un entorn natural, i millor en grup perquè es crea un camp electromagnètic de molt baixa freqüència que relliga tothom: veus coses teves i dels altres, del seu cos energètic, com malalties, nusos emocionals, conflictes psicològics...
La percepció s'amplifica tant que és possible focalitzar-la a milers de quilòmetres i 'veure' què succeeix. Sents una gran pau i que formes part de la vida. Després de cada experiència tens més ganes de viure.!
Estudis farmacològics assenyalen que l'ayahuasca activa un estat cerbral semblant al de somiar, però en vigílis. Són visions essencialistes, veus l'esse`ncia del que ets, desposseït de tot allò fenomènic, circumstancial.
Els 'suar`han pogut superar el salt mortal de l'edat de pedra a l'era digital, sense destruir-se, adaptant-se: l'ayahuasca és adatògena!
Víctor-M. Amela, entrevista a José María Fericgla, "L'ayahuasca és l'únic fàrmac contra la neurosi", La Vanguardia 17-08-2016.

Mística 'shuar'
Mitjançant respiració holorènica, l'alumne arriba a un estat extàtic semblant al propiciat per l'ayahuasca, des del qual aprèn a acceptar-se amorosament i a viure amb plenitud. aquestes experiències místiques, fugaces, són el germen de totes les religions. Jo no ho he provat, no puc certificar-ho, només faig cas del que Fericgla m'explica. [Víctor-M. Amela]



Satisfacció
 S'ha vist que les experiències místiques poden ser molt reconfortants per als creients. En les persones que viuen alguna d'aquestes experiències s'activen les zones de recompensa del cervell, i ho fan de la mateixa manera que passa amb altres activitats humanes que també proporcionen plaer, com l'amor de parella o paternofilial, el joc, el sexe, i també, les drogues.
Les experiències que generen comparteixen uns mateixos elements en totes les cultures, tradicions i expressions de fe, que es manifesten amb independència dels ritus concrets i de la forma que prenguin les divinitats o forces que es venerin, com per exemple sentiment d'eufòria, focalització dels pensaments cap a la pròpia interioritat, dificultat d'expressar amb paraules els sentiments del moment i sensació d'integració i comunitat amb els altres.
Els sentiments espirituals intensos s'associen a l'activació d'una zona del cervell anomenada nucli accumbens, que es relaciona amb la sensació de plaer i de recompensa. L'activació es detecta entre un i tres segons abans que el practicant manifesti conscientment experimentar els sentiments espirituals, la qual cosa indica que aquests sentiments són el resultat de l'activació d'aquesta zona del cervell i no al revés.
Els sentiments espirituals s'associen a l'activació de diverses zones de l'escorça prefrontal relacionades amb la  gestió emocional, la focalització de l'atenció i l'associació d'idees abstractes amb els circuits neuronals de recompensa. Aquesta combinació explica per què els conceptes doctrinals, per molt abstractes que siguin, són intrínsicament gratificants i, en conseqüència, per què afavoreixen el manteniment dels comportaments associats a la pràctica religiosa.
Si l'activació d'aquestes zones també es produeix durant les expressions d'amor de parella i paternofilial, el joc i el sexe és perquè tots comparteixen el sentiment de gratificació. I també es produeix durant el consum de drogues, la qual cosa explica per què resulten tan gratificants per als consumidors malgrat els efectes perniciosos que tenen i, en conseqüència, per què costa tant desenganxar-se'n.
David Bueno, Neurones que viuen una experiència religiosa, Ara, 25-02-2017.