El que pot fer l’èxit


Un multimilionari conservador ha desbancat del poder a l’esquerra amb un recolzament electoral sense precedents. La campanya més cara en la història del país va assolir convertir en un home senzill a l’amo de la major cadena nacional de supermercats. (...)
Martinelli va aconseguir en només cinc anys que bona part dels 3’5 milions d’habitants del país veiessin com blanc el que abans semblava negre.
(...) És un home de dretes de tota la vida, que utilitza iots, avions privats, viu com un ric i es relaciona amb rics. Però per raons d’oportunisme electoral ha emprat un llenguatge de centre-esquerra. (...) Els anuncis [de l’oposició] insistien en el seu passat. (...) El poble volia canvi i Martinelli va saber apoderar-se de la paraula màgica.
(...) “El que prima és el seu èxit amb els diners, la seva eficàcia. El mateix que al Perú la gent va votar per Alberto Fujimori perquè associava el japonès amb el símbol del progrés, aquí s’associa a Martinelli amb els valors de l’emigrant treballador i tenaç”.
Francisco Peregil, Martinelli, rey de Panamà, El País 10-05-2009.