1.2.1 Instint moral



Aquest hauria de ser un del trets humans i de les seves civilitzacions. Això ens podria dur a qüestionar-nos si ja som civilitzats.



Ètica és la referència a uns principis comuns que s'accepten.
Àlex Rodríguez, entrevista a Manuel Castells, "El poder está en las mentes", Magazine 17-1-2010.

Els articles sobre aquest tema inclosos en aquest tema són:

 
 Impulsos immotables
  Hi ha un seguir d'impulsos immutables que ens empenyen a comportar-nos d'una determinada manera. Al darrera de les veritats i les proclames, els credos i les ideologies, hi ha objectius que tenen a veure amb els instints humans.
Quan parlem de la moralitat, del bé i del mal, estem parlant d'altres coses, fins i tot de vegades de manera inconscient. El bé i el mal no es poden definir categòricament i, malgrat això, d'una manera estranya tots sabem el que és bo i el que és dolent.
La conducta pot ser interpretada com a bona o dolenta segons les circumstàncies. El mal pot ser producte de la ignorància, de la vagància, la planificació... De vegades és cultural i ni tan ols ens n'adonem.
Tothom es pot comportar bé i malament fins i tot en moments successius de la seva vida. No hi ha ningú essencialment bo, com més aprofundeixes més obvi és que tots els personatges són grisos, per això és important centrar-nos més en els actes que en les persones.
L'heroisme es produeix per raons molt difícils de comprendre. Sovint els actes heroics els realitzen persones que en la seva biografia no havien tingut abans un comportament memorable. També tenim la contrària: com algú es converteix en un monstre que fa coses terribles incomprensibles.
Molts dels que accedeixen al poder tenen un perfil que encaixa amb el poder, i quan arriben al poder absolut desenvolupen les seves psicopaties sense control. Fins i tot en les autocràcies més evidents hi sol haver límits, quan s'ultrapassen és perquè han perdut la raó. Per això és tan important que les institucions polítiques tinguin contrapesos, sense ells és molt fàcil que el egoistes impulsin algú que pot portar tota la societat a la catàstrofe.
En el moment que transigim amb actes malvats i concrets per pensar que són necessaris per obtenir una bona finalitat, aquest bé últim pel qual lluitem, ja ens hem passat a l'altre costat. Per això cal analitzar la bondat i la maldat en cada cosa concreta que fas, en cada acte. aquesta reflexió permanent és essencial.
Ima Samchís, entrevista a Juan José Areta, "La bondat i la maldat tenen motius ocults", La Vanguardia 14/12/2017.