Cervell i activitat


Activitat física
La millor estratègia per potenciar la intel·ligència, la que ha demostrat ser més eficaç en més estudis, és practicar activitat física. Els seus beneficis s'han observat en totes les franges d’edat, des de nens fins a ancians. I no es limiten a la intel·ligència general sinó que també s'ha observat en habilitats concretes com la memòria, l’aprenentatge o la capacitat de planificar activitats complexes.
La relació entre activitat física i rendiment intel·lectual és inequívoca amb els exercicis aeròbics com córrer o inclús caminar. (...) A l’observar els cervells per ressonància magnètica, els investigadors han descobert que els nens físicament més actius tenen més desenvolupades àrees com l’hipocamp (clau en la memòria i l’orientació espacial) i els ganglis basals (claus per mantenir l’atenció i concentrar-se en una activitat). (...)
No és necessari realitzar un exercici especialment dur per obtenir aquest benefici cognitiu. Una activitat física d’intensitat moderada és suficient per experimentar una millora apreciable en la capacitat d’atenció, concentració i raonament. (...)
Falta aclarir què succeeix exactament en el cervell quan es practica activitat física i per què la pràctica d’exercici millora el rendiment cognitiu. Malgrat els avanços realitzats els darrers anys, la visió que tenen els investigadors encara és incompleta (...).
Se sap que l’activitat física aeròbia afavoreix una bona circulació sanguínia, la qual cosa ajuda a que arribi suficient oxigen i glucosa a tot el cervell per a que tingui un funcionament òptim i, en persones grans, evita que algunes àrees es deteriorin per manca d’oxigen. (...) l’exercici també té efectes locals en regions concretes. Sobretot a l’hipocamp, una estructura clau en la consolidació dels records i per tant en l’aprenentatge. I també en el còrtex prefrontal, del qual en depèn la capacitat de concentració.
Josep Corbella, Cerebros en forma, La Vanguardia 26-09-2010.

Els videojocs d’acció
Els videojocs d’acció milloren la capacitat de prendre decisions correctes amb rapidesa en situacions complexes (...).
Aquests beneficis s'han observat (...) únicament en els videojocs d’acció (...).
Aquests semblen ser els videojocs més adequats per millorar l’intel·lecte. Tan beneficiosos, que Bavelier [la directora de la recerca] els aconsella com entreteniment per a "treballs en els quals s'ha d’atendre una gran quantitat d’estímuls i en els quals s'ha de respondre amb rapidesa i precisió". (...)
Altres videojocs als quals en el passat s'han atribuït efectes beneficiosos per al cervell, com 'Brain Training o Los Sims, no han demostrat tenir un efecte significatiu sobre el rendiment intel·lectual.
(...) 'Brain Training' ensenya a resoldre exercicis concrets, però el que s’aprèn no serveix per després resoldre exercicis diferents. (...)
Amb els videojocs d’acció es produeix (...) la capacita d’aplicar l’aprés amb un joc a una activitat diferent. (...)
J. Corbella, Los videojuegos de acción mejoran la toma de decisiones, La Vanguardia 26-09-2010.