1.8.3 Nens d'una nova era


(...) els nens nascuts a partir de l'any 2000 tenen major percepció i sensibilitat en els àmbits  fisiològic, afectiu, emocional, ètic, conductual, cognitiu, psíquic i espiritual. (...)
Els psicòlegs afirmen que els nens d'avui són més precoços i madurs, i els padiatres corroboren que els nens de dos anys estan fent coses que corresponen als de quatre. (...)
Sabíem que la sobresstimulació donaria com a resultat nens precoços, però el fenomen va més enllà: la velocitat de canvi és molt forta i rebassa la capacitat educativa. (...) Són autodidactes, amb un alt desenvolupament psicoemocional i, si els ho permetem, molt autònoms des de molt petits. La seva intel·ligència emocional està superdesenvolupada, el que els proporciona velocitat d'enteniment. Assimilen les coses com un tot i d'immediat. (...)
Funcionen per associació, n'hi ha prou amb un element visual, tàctil, auditiu, cognitiu... per a que es desenvolupi la memòria o la comprensió. La intel·ligència emocional és més important que el coeficient intel·lectual.
[I com se'ls educa?] Arts, teatre, dança, música; tots els jocs o contes creatius on l'actor o l'heroi maneguin adeuadament les emocions, exercicis que reforcin l'autoestima i els pensaments positius.(...)
L'ensenyament s'ha de basar en el visual i en el moviment més que en el verbal. Incentivar activitats lligades a la creativitat, la imaginació, l'artístic. Deixar-los que facin diverses coses alhora (és a la seva naturalesa). Proposar-los exercicis que desenvolupin la intuïció i el pensament ràfaga o flash (extremadment ràpids). Educar-los en la contenció, no en els límits. Se'ls ha de donar responsabilitat i confiança.(...)
Utilitzen totes les intel·ligències. Les clàssiques són la lingüístico-verbal i la lògico-matemàtica (les que es treballen més a l'escola), però s'ha de contemplar l'espacial, la corporal-kinestètica, la intrapersonal, la intuïtiva...Ells utilitzen tota aquesta paleta d'intel·ligències i ho fan simultàniament. Si només els trametem coneixements a nivell verbal estem malbaratant les seves capacitats. (...)
Hem observat que els fenòmens paranormals són freqüents en aquests nens: en jocs de clarividència encerten al voltant d'un 70%sense entrenament, saben abans d'hora qui vindrà a veure'ls, contesten abans que se'ls formuli la pregunta i perceben els sentiments dels altres.
[Perquè el canvi en aquea generació?] Hi ha una acceleració tecnològica òbvia, tot i això no és normal que tots els països estiguin vivint una crisi educativa. Una de les teories apunta que estem travessant els llindars d'una nova civilització.
[I què significa?] Que neixen nens amb perfils psicoemocionals ja modificats i pautes d'aprenentatge diferents. Requereixen de nous paradigmes, un nou llenguatge, una nova ètica i pedagogia. I l’obertura dement i cor en les persones que els acompanyen. (...)
Ima Sanchís, entrevista a Noemi Paymal, "Hay que aplicar los hallazgos psicológicos a la pedagogía", La Vanguardia 5-04-2010.