1.1.8 La mort


La mort i la consciència **
Clínicament estava mort. Però al cap d'una hora i mitja el cor va tornar a bategar feblement. Després d'una setmana va obrir els ulls i la primera persona que va veure va ser aquella infermera que l'havia intubat quan estava en coma. El pacient que ella havia vist mort la va saludar i li va donar les gràcies per haver-lo intubat amb cura. I li va preguntar on havia posat la seva pròtesi dental.
És la primera vegada que la prestigiosa 'The Lancet' publica un estudi com el meu, que desafia el nostre concepte de consciència. És el primer estudi científic prospectiu, no retrospectiu; no expliquem experiències després de la mort (EDM), que ja han estat prou documentats, sinó que n'apuntem les causes.
Vam estudiar 344 casos de pacients que havien patit un atac de cor i estaven clínicament ports. Només 62 d'ells (el 18 per cent) havia experimentat una EDM. No són gaires, precisament per això, no acceptem l'explicació fisiològica d'aquestes EDM. Hi ha tres explicacions mèdiques avui acceptables per justificar les EDM.
La primera és fisiològica: l'anòxia (manca d'oxigen) al cervell donaria lloc a al·lucinacions, llums blancs i altres.
Després hi ha una altra teoria, la psicològica, que afirma que aquelles EDM són fruit de la por de la mort. I després una tercera teoria assegura que els EDM són conseqüència de la barreja d'anòxia i la por de la mort.
Jo he demostrat que no pot ser l'anòxia, ja que tots els pacients la pateixen i, per tant, tots haurien també d'experimentar una EDM. Tampoc no accepto la teoria psicològica, perquè els 344 pacients que vaig entrevistar no tenien consciència d'haver patit aquesta por de la mort.
Els seus records són precisos, clars i moltes vegades comprovables. Molts metges, quan senten aquestes històries de pacients, prefereixen atribuir-les a al·lucinacions, al trauma, al que sigui, perquè qüestionen el seu concepte de consciència i de mort.
Jo ja no puc acceptar-ho després dels meus 31 anys de cardiòleg i d'haver vist morir centenars de pacients i 'ressuscitar-ne' desenes. La medicina oficial considera que al consciència és un producte del cervell i per tant desapareix quan desapareixen les funcions cerebrals.
Però la realitat i la meva experiència ho desmenteixen! Aquests malalts amb les seves EDM demostren que hi ha consciència després de la mort i la tenien quan ja estaven clínicament morts i sense funcions cerebrals. La seva percepció era a sobre del seu cos i fora d'ell. Van tenir experiències ultrasensorials comprovades!
M'interessa el concepte d consciència com a retransmissor d'ones, una espècie de televisió que repeteix ones que arriben d'un altre lloc. Així que, encara que el cervell deixi de funcionar, la consciència continua retransmetent.
I m'intriga veure com les experiències després de la mort canvien la vida dels meus pacients. El 70 per cent dels rerornats es van divorciar després, perquè ja eren unes altres persones i la seva nova personalitat no casava amb la seva antiga parella. Quan tornen de la mort, els pacients amb una EDM són unes altres persones. Han perdut la por de la mort, perquè hi han estat i saben que no passa res, que d'alguna manera continuen estant en algun lloc. I això els canvia la seva manera de viure.
Com és possible que conviem el nostre cos fins a l'última cèl·lula unes 50 vegades en 80 anys i continuem sent nosaltres?
Està la consciència lligada al nostre jo o pot anar més enllà? Està clar que pot anar més enllà de la mort. Ho hem demostrat.
Doctor, no sé si jo vull anar més enllà.
Aquest és el problema de molts humans i també de força metges. A mi, aquest estudi m'ha canviat la vida perquè, si no tems la mort, canvies la teva vida.
Lluís Amiguet, entrevista a Pim Van Lommel, "Hi ha consciència després de la mort", La Vanguardia 20-05-2018.